fbpx Chrzest statku dla Uniwersytetu Gdańskiego | MORS - Mega Otwarte Radio Studenckie
-A A +A

Chrzest statku dla Uniwersytetu Gdańskiego

m/v Oceanograf - wizualizacjaUniwersytet Gdański wzbogacił się o nowy statek. Wybudowany dla Wydziału Oceanografii i Geografii UG katamaran o nazwie „OCEANOGRAF”  będzie jedną z najnowocześniejszych jednostek badawczych pływających pod polską banderą. Wyposażony w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska Morza Bałtyckiego będzie wykorzystywany przede wszystkim do prowadzenia badań naukowych i kształcenia studentów. Nowy statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego zastąpi obecną, wysłużoną już jednostkę.

Statek został wybudowany przez konsorcjum Stocznia Remontowa „NAUTA” S.A. i CRIST S.A., pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków.

Fundusze na budowę jednostki przyznało Instytutowi Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Chrzest zaplanowano na 24 czerwca 2016 roku. Matką chrzestną została Pani dr Barbara Szczurek, która jest absolwentką Uniwersytetu Gdańskiego. Studia magisterskie ukończyła oraz stopień doktora uzyskała na dawnym Wydziale Biologii, Geografii i Oceanologii UG.

OCEANOGRAF to spełnienie marzeń wielu roczników oceanografów wykształconych na Uniwersytecie Gdańskim. Ta nowoczesna jednostka pozwoli podnieść jakość prowadzonych badań, co z kolei otworzy nowe możliwości przed uczelnią, w tym, gotowość do wykonywania zadań monitoringowych dla sektora prywatnego – podkreśla  Dziekan Wydziału Oceanografii i Geografii UG prof. Waldemar Surosz.

Budując statki o przeznaczeniu naukowo-badawczym, mamy okazję współpracować ze środowiskiem akademickim, co daje nam dostęp do nowych rozwiązań technologicznych. Z perspektywy rozwoju stoczni jest to bardzo istotne, ponieważ w ten sposób ulepszamy nasze produkty i doskonalimy swoje kompetencje – powiedział Sławomir Latos, Prezes Zarządu Stoczni Nauta.

Ze względu na rozległy zakres badań, które będą prowadzone z jednostki (badania biologiczne, chemiczne, fizyczne i geologiczne morza), będzie ona w sobie łączyć różne funkcje badawcze i dydaktyczne. Na statku zastosowano dwukadłubową konstrukcję, która minimalizuje kąt przechyłu, co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań na morzu, ponieważ każdy niezamierzony ruch statku może zakłócić pomiary. Oprócz specjalistycznych laboratoriów wewnątrz statku oraz multimedialnej sali seminaryjnej dla studentów, na pokładzie znajduje się również miejsce do obserwacji ssaków i ptaków morskich.

Statek ma 49,5 m długości i 14 m szerokości i może osiągać prędkość 12 węzłów. Wysokość boczna statku wynosi 3,80 m. Może zabierać na pokład maksymalnie 20 osób. Rejonem pływania jednostki będzie Morze Bałtyckie, lecz nie wyklucza się rejsów w inne rejony. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wynosi 2500 Mm, a autonomiczność żeglugi to 21 dni. Portem macierzystym jednostki jest Gdynia. Statek jest również przystosowany do połowów ryb. W tym celu na otwartym roboczym pokładzie rufowym zainstalowano urządzenia umożliwiające połów, zaś w kadłubie zamocowane zostały wciągarki trałowe i sieciowe. Przewidziano też magazyn ryb wyposażony w wytwornicę lodu.

Przy tak bogatym wyposażeniu pokładowym, połowowym i badawczym na jednostce zostanie również zapewniony wysoki standard socjalny, rzadko spotykany na tego typu jednostkach. Na statku będzie 9 kabin dwuosobowych, 1 jednoosobowa kabina dla kierownika naukowego rejsu, kabina  kapitana, , kuchnia, mesa, pentra, pralnia z suszarnią oraz magazyn prowiantowy. Wszystkie kabiny mieszkalne wyposażone będą w bloki sanitarne oraz monitory połączone z siecią komputerową.


Instytut Oceanografii Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe w strefie przybrzeżnej mórz szelfowych. Badania te skoncentrowane są głównie w rejonie południowego Bałtyku i Zatoki Gdańskiej, a także w rejonach polarnych. Dzięki prowadzonym badaniom instytut gromadzi i rozwija wiedzę niezbędną do wspierania zrównoważonego wykorzystania i ochrony środowiska morskiego. Obecnie na Wydziale Geografii i Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego kształci się 1454 studentów i doktorantów.

Stocznia Remontowa Nauta może poszczycić się dziewięćdziesięcioletnią obecnością na rynku oraz uznaniem armatorów i firm z branży morskiej. Wykonuje zarówno standardowe prace remontowe na statkach różnych typów i rozmiarów, jak też skomplikowane konwersje i przebudowy jednostek pływających. Dotychczas przeprowadzono ponad 100 skomplikowanych technologicznie konwersji statków. Trzy lata temu Stocznia Remontowa Nauta powróciła na rynek nowych budów i wyspecjalizowała się w budowie średniej wielkości statków rybackich, specjalistycznych i naukowo-badawczych. Współpracując z Marynarką Wojenną RP, Stocznia Remontowa Nauta wykonuje także remonty i modernizacje okrętów wojennych.

Crist jest zlokalizowaną w Gdyni stocznią, która osiągnęła pozycję czołowego producenta wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz obiektów pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku off-shore oraz budowy specjalistycznych statków i konstrukcji do obsługi nie tylko farm wiatrowych, ale także platform wiertniczych i innych instalacji dla przemysłu morskiego.

 

dr Beata Czechowska-Derkacz
rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Maciej Goniszewski
Treść wprowadzona przez: Maciej Goniszewski
Ostatnia modyfikacja: 
wtorek, 21 czerwca 2016 roku, 14:07