Dziennikarka Radia MORS w jednej z dwóch zwycięskich drużyn UG w Odysei Umysłu | MORS - Mega Otwarte Radio Studenckie

-A A +A

Dziennikarka Radia MORS w jednej z dwóch zwycięskich drużyn UG w Odysei Umysłu

odyseja - grupyDwie drużyny reprezentujące  ACK UG w tegorocznej edycji Odysei Umysłu uzyskały dwie nagrody I stopnia. Tym samym dostały szanse, aby reprezentować Polskę na 40. Finałach światowych Odysei Umysłu w East Lansing w USA. Jedną z dzielnych studentek jest dziennikarka Radia MORS – Paulina Niedzielska.

Finały Ogólnopolskich eliminacji odbyły  się 30-31 marca (sobota-niedziela) w Parku Naukowo  Technologicznym w Gdyni. Jednak żeby uczestniczyć w finale zespół potrzebuje wsparcia finansowego, którego można udzielić poprzez wzięcie udziału w zbiórce pieniężnej pod adresem: https://zrzutka.pl/svp8wd

Odyseja Umysłu jest to amerykańska olimpiada rozwijania kreatywnego myślenia i nieszablonowych, innowacyjnych rozwiązań technicznych, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Konkurs składa się z trzech etapów: regionalnego, ogólnopolskiego oraz międzynarodowego (World Finals), który odbywa się w Stanach Zjednoczonych. Do wyboru drużyny mają 5 ściśle określonych problemów (techniczny, techniczno-teatralny, konstrukcyjny i dwa teatralne), z których wybierają jeden, interpretują go na własny sposób w formie 8 minutowego przedstawienia zawierającego elementy wskazane w punktacji problemu. Wygrywa drużyna która wykażę się największą kreatywnością, nieszablonowym myśleniem, a także rozwiązaniami które dla przeciętnego człowieka wydawać mogłyby się niemożliwe do zrealizowania. Co ważne, każda drużyna musi wykonać scenografię, kostiumy i wszystko co związane z przedsięwzięciem samodzielnie, bez jakiekolwiek pomocy z zewnątrz. Patronat nad polską edycją sprawuje Minister Edukacji Narodowej. Celem Odysei Umysłu jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek. Uczy kreatywnego i krytycznego myślenia, angażując grupy uczestników w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych – czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów. Odyseusze uczą się marzyć – odważnie i w oparciu o cele, myśleć – samodzielnie i nieszablonowo, i tworzyć – rozwiązania oryginalne i efektywne zarazem. Zachęca by działać w duchu innowacji – łamiąc schematy i przyzwyczajenia, i w duchu kooperacji – z otwartością na pomysły i opinie innych. W dzisiejszych czasach warto kształcić inicjatorów, nie imitatorów; ryzykantów, nie replikantów; pomysłodawców, nie podwykonawców.

Przykład streszczenia tegorocznych problemów długoterminowych:

Problem 2: Do zobaczenia w ukryciu
Odyseusze mają okazję przyrodnicze inspiracje przełożyć na techniczne rozwiązania – albowiem powinni skonstruować oryginalne stworzenie mechaniczne, potrafiące na różne sposoby wizualnie wtapiać się w otoczenie. Istota będzie starała się „ukryć na widoku” przed postacią Poszukiwacza, który z jakiegoś niebanalnego powodu pragnie ją odnaleźć… Podczas przygotowanego przez zespół przedstawienia, stworzenie trzykrotnie zmieni swój wygląd i z powodzeniem uniknie wyśledzenia, za każdym razem wykorzystując do tego celu inną metodę, wybraną z dostępnej listy. Wreszcie – dokonując ostatniej, czwartej przemiany – ujawni swą zaskakującą, prawdziwą naturę!

Problem 3: W pracowni mistrza Leonarda
Jakże inspirujące musiałyby być odwiedziny w warsztacie wielkiego Leonarda da Vinci! Uczestnicy stworzą i odegrają własną, autorską opowieść o wszechstronnie utalentowanym włoskim artyście i uczonym epoki Renesansu… W spektaklu pokazana zostanie scenografia wyobrażająca pracownię mistrza, a w niej repliki trzech jego znanych prac: reprodukcja któregoś z obrazów, trójwymiarowy model jakiegoś innego wytworu oraz reprezentacja jeszcze jednego dzieła historycznego, wybranego i odtworzonego przez drużynę w dowolny sposób. Na scenie – oprócz samego Leonarda – wystąpi postać Mecenasa, który zleci mu rozwiązanie określonego problemu, a także postać Krytykanta, którego drwiny i kpiny sprawią, że słynny twórca porzuci pewien oryginalny projekt – ogólnie nieznany, bo… wymyślony przez drużynę. Jak na ironię, podczas przedstawienia okaże się, że ów „wyśmiany wynalazek” to coś, co przyjęło się i jest współcześnie w powszechnym użyciu!

Problem 4: Balsa z polotem
Zadanie zespołu polega na zaprojektowaniu oraz zbudowaniu wyłącznie z drewna balsa – i ewentualnie kleju – struktury, która podczas występu poddana będzie próbie udźwignięcia jak największego ciężaru. Zanim jednak zacznie się jej testowanie, niechroniona konstrukcja musi odbyć swobodny lot na określonym dystansie i przetrwać upadek… Struktura powinna zostać wyrzucona w powietrze zza jednej z trzech linii przy użyciu urządzenia skonstruowanego specjalnie w tym celu, przelecieć ponad barierką i samoistnie spocząć na gołej podłodze. Im dalej od barierki położona jest wybrana przez drużynę linia, tym więcej można zdobyć punktów – więc warto dobrze skalkulować ryzyko! „Rzut” konstrukcją należy ukazać jako część jakiejś zabawy niczym z wesołego miasteczka, zaś proces nakładania na nią sportowych odważników wpleść w fabułę spektaklu, konwencją przypominającego festyn. Podczas imprezy organizowane będą rozmaite gry losowe i zręcznościowe, do udziału w których zachęcać będzie postać Jarmarcznego Naganiacza – relacjonująca ponadto przebieg wydarzeń zgromadzonym widzom.

Osoby zaangażowane w realizację projektu:

Klaudia Hinz I rok, studia II stopnia, wydział Ekonomiczny, kierunek International Business Uniwersytet Gdański oraz wydział Zarządzania, kierunek Informatyka i Ekonometria

Sylwia Dudziak II rok, studia I stopnia, wydział Nawigacyjny, kierunek Transport i Logistyka, Uniwersytet Morski w Gdyni

Weronika Sydow I rok, studia I stopnia, wydział Filologiczny, kierunek Kulturoznawstwo Uniwersytet Gdański

Ewelina Lubrycht II rok, studia I stopnia, wydział Logopedii, kierunek Logopedia, Uniwersytet Gdański

Paulina Kowalczyk I rok, studia I stopnia, wydział Ekonomiczny, kierunek International Business, UG

Paulina Niedzielska II rok, studia I stopnia, wydział Filologiczny, kierunek Zarządzanie Instytucjami Artystycznymi, UG

Julia Podlewska II rok, studia I stopnia, wydział Filologiczny, kierunek Wiedza o Teatrze, UG

Maria Jabłońska II rok, studia I stopnia, wydział Filologiczny, kierunek Wiedza o Teatrze, UG

Izabela Krużyńska II rok, studia I stopnia, wydział Filologiczny, kierunek Wiedza o Teatrze, UG

Monika Chybowska I rok, studia I stopnia, wydział Filologiczny, kierunek Wiedza o Teatrze Oraz I rok, studia I stopnia, kierunek Pedagogika, UG

Rita Ostrowska I rok, studia I stopnia, wydział Nauk Społecznych, kierunek Dyplomacja, Uniwersytet Gdański

odyseja dyplomodyseja 2
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Marta Demartin
Treść wprowadzona przez: Marta Demartin
Ostatnia modyfikacja: 
piątek, 12 kwietnia 2019 roku, 7:44