fbpx Na Srebrnym Globie - wystawa kostiumów i projekcja filmu | MORS - Mega Otwarte Radio Studenckie
-A A +A

Na Srebrnym Globie - wystawa kostiumów i projekcja filmu

glob-plakatNa Uniwersytecie Gdańskim otwarta zostanie wystawa kostiumów filmowych ze zbiorów Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu. Towarzyszyć temu będzie projekcja filmu Na srebrnym globie.

Wernisaż wystawy kostiumów filmowych ze zbiorów Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu.

Termin:  7 maja 2019, godz. 13:30

Miejsce: Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego, Sala wystawowa, I piętro

ul. Wita Stwosza 53, 80-308 Gdańsk

Wstęp wolny

 

Pokaz filmu Na Srebrnym Globie.

Dyskusyjny Klub Filmowy UG Miłość Blondynki

Termin: 25.04.2019, godz. 18:30

Miejsce: Wydział Filologiczny, aula 1.43, ul. Wita Stwosza 5, Gdańsk

Film Andrzeja Żuławskiego Na srebrnym Globie jest uważany za jeden z najbardziej ambitnych filmów fantastycznonaukowych w polskim kinie, a historia jego powstanie jest niezwykle dramatyczna. Reżyser podjął się adaptacji tzw. trylogii księżycowej napisanej przez jego dziadka stryjecznego Jerzego Żuławskiego. Film został zrealizowany z niezwykłym rozmachem, zdjęcia robione były m.in. na bałtyckich wydmach, pustyni Gobi, w górach Kaukazu, podwrocławskich mokradłach, w Krakowie, Szczecinie czy Wieliczce. W momencie gdy film był gotowy w niemalże 90% zdjęcia przerwano, wiosną w 1977 roku, pod pretekstem przekroczenia budżetu. Ostatecznie film ukończono prawie 10 lat później, a w Polsce został wyświetlony w 1987 roku. Historia przedstawiona w Na srebrnym Globie ma ponadczasowy wymiar. Porusza kwestie wolności, szaleństwa, upadku utopijnego społeczeństwa, potrzebie wiary i miłości. Władze komunistyczne dostrzegły w tym zagrożenie dla własnej propagandy i na polecenie ówczesnego Ministra Kultury Janusza Wilhelmiego produkcja została przerwana. Wszystkie dekoracje, scenografia i kostiumy znajdujące się wówczas nad Bałtykiem zostały wrzucone do wykopanego rowu i spalone. Po latach okazało się, że część kostiumów z planu wrocławskiego ocalała i obecnie znajduje się w kolekcji Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu.

Projektantami kostiumów są Magdalena Tesławska oraz Krzysztof Tyszkiewicz. Stanęli oni przed niesamowicie trudnym zadaniem i stworzyli niezwykłe dzieła, które robią ogromne wrażenie na dużym ekranie. Na srebrnym Globie w warstwie stylistycznej jest mieszanką futurystycznych wizji podróży w kosmos oraz cofnięcia się do początków istnienia cywilizacji. Widać to w kostiumach i materiałach użytych do ich stworzenia. Z jednej strony możemy zobaczyć kosmiczne skafandry i hełmy, z drugiej stroje przypominające szaty ludzi pierwotnych nawiązujące do szamanizmu. Magdalena Tesławska i Krzysztof Tyszkiewicz w swoich projektach pokazują podejście organiczne – wykorzystują dzianiny, skórę, rogi, końskie włosy i łączą je z metalem i przędzą szczelinową. Dzięki nim możliwe jest stworzenie unikalnych faktur, które nadają autentyczności postaciom i doskonale oddają reżyserską wizję Żuławskiego. Kostiumy są niezwykle dopracowane w każdym aspekcie. Autorzy zadbali też o detale: odpowiednią biżuterię czy malunki zdobiące twarze bohaterów. Widzimy to na wyjątkowych projektach zachowanych przez rodzinę Magdaleny Tesławskiej, które zdają się nawiązywać do wizerunku plemion Maorysów z Nowej Zelandii, Indian z plemienia Caduveo czy rdzennych mieszkańców Tahiti. Kolekcja udostępniona przez Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu pozwala z bliska przyjrzeć się tym niezwykłym kostiumom, które robią ogromne wrażenie nawet w dzisiejszych czasach.

Podczas wystawy zostaną zaprezentowane kostiumy i projekty kostiumów i rekwizytów autorstwa Magdaleny Tesławskiej i Krzysztofa Tyszkiewicza udostępnione przez Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu. Wystawa zostanie wzbogacona o książki, albumy i czasopisma filmowe na temat postaci Andrzeja Żuławskiego i jego filmów.

Tekst opracowany na podstawie Moda i Kino. Kostiumy z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł. autorstwa Małgorzaty Możdżyńskiej-Nawotka, Wrocław 2017

Opieka artystyczna: Maria Duffek (Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu)

Koordynatorzy projektu: Iga Bielińska (Katedra Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej UG), Tomasz Pupacz (Akademickie Centrum Kultury UG Alternator), Katarzyna Wawrzynkowska (Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego)

Projekt graficzny plakatu: Karina Żurawska

Organizatorzy: Akademickie Centrum Kultury UG Alternator, Dyskusyjny Klub Filmowy UG Miłość Blondynki, Katedra Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej UG, Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego we współpracy z Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu

Projekt zrealizowany w ramach statutowej działalności Akademickiego Centrum Kultury Alternator UG.

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Marta Demartin
Treść wprowadzona przez: Marta Demartin
Ostatnia modyfikacja: 
poniedziałek, 6 maja 2019 roku, 11:30