fbpx Rowerowy ranking miast - Gdańsk najwięcej inwestuje | MORS - Mega Otwarte Radio Studenckie
-A A +A

Rowerowy ranking miast - Gdańsk najwięcej inwestuje

Rowerowy ranking miast - Gdańsk

Serwis Centrum Rowerowe przeanalizował warunki dla rowerzystów w największych miastach w Polsce i opublikował ranking „Top 9 rowerowych miast Polski”. W zestawieniu ogólnym Gdańsk zajął piąte miejsce. Jak pokazują wyniki analizy, miasto jest liderem pod względem inwestycji. W 2019 roku na budowę przeznaczono ponad 26 milionów złotych.

Już od kilku sezonów, w szczególności w trakcie pandemii, rowery stają się coraz popularniejszym środkiem transportu. Jednak czy infrastruktura miast nadąża za potrzebami Polaków? Centrum Rowerowe postanowiło sprawdzić, jak wyglądają warunki do jazdy na rowerze w największych polskich miastach w 2020 roku. Przeprowadzony ranking wskazał, że najbardziej przyjaznym rowerzystom miejscem jest Warszawa. Na podium znalazły się także Wrocław i Poznań.

Gdańsk, który w rankingu zajął piąte miejsce, oferuje swoim mieszkańcom trasy rowerowe o długości 130 kilometrów, które stanowią 14% wszystkich dróg publicznych. W 2019 roku na tylko budowę infrastruktury rowerowej przeznaczono 26 600 000 złotych z budżetu miasta. Liderem pod względem inwestycji jest Gdańsk, który przeznaczył na ten cel ponad 26 milionów złotych. Z kolei w gdańskim budżecie obywatelskim na 2020 rok znalazły się 4 projekty rowerowe, które stanowiły 5% wszystkich inicjatyw.

Gdańszczanie nie powinni mieć także problemów ze znalezieniem stojaków na rowery.
W całym mieście jest ich aż 8 200. Średnio na 1 km. kw. przypada aż 31 sztuk, co daje
najlepszy wynik w rankingu.

Jak pokazują dane Centrum Rowerowego, najwygodniejszy dostęp do rowerów miejskich mają Wrocławianie. Także stosunek tras rowerowych do dróg publicznych w stolicy Dolnego Śląska jest największy. Z kolei Warszawiacy mogą cieszyć się najszybszym wzrostem nowych ścieżek – w 2020 roku wybudowano ich ponad 45 kilometrów. Prawie połowę mniej we Wrocławiu (24,54 km) i 14,8 km w Krakowie.

Widzimy, że Polacy coraz chętniej korzystają z uroków jazdy na rowerze, dlatego postanowiliśmy sprawdzić w jakich warunkach podróżują w największych miastach. Zwróciliśmy uwagę nie tylko na długość tras rowerowych, ale także na liczbę stacji napraw, stowarzyszeń, czy budżet przekazany na projekty rowerowe. Dobrze rozplanowana infrastruktura to nie tylko komfort dla rowerzystów, ale przede wszystkim większe bezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu podkreśla Patrycja Adamczyk, Specjalista ds. content marketingu z Centrum Rowerowego, organizatora rankingu.

Analiza zestawienia wypadków rowerowych w stosunku do liczby mieszkańców pokazała, że najbezpieczniejszym miastem jest Lublin. W 2019 roku w stolicy Lubelszczyzny ich liczba wyniosła tylko 137. Na drugim miejscu znalazła się Bydgoszcz, a na trzecim Warszawa.

Ważnym aspektem bezpieczeństwa są także wspólne ścieżki dla pieszych i rowerzystów, które mogą powodować wiele niebezpiecznych sytuacji. W Gdańsku połączone ścieżki dla pieszych i rowerzystów stanowią 18%, a w Warszawie, która jest liderem w tym zakresie, tylko 12%. Najwięcej połączonych tras jest we Wrocławiu, gdzie stanowią ponad połowę wszystkich ścieżek rowerowych oraz w Lublinie, w którym ich odsetek wynosi 79%.

Całe zestawienie ze szczegółowymi informacjami znaleźć można na stronie: https://www.centrumrowerowe.pl/blog/gdansk-inwestycje-w-drogi-rowerowe/

Ranking rowerowych miast w Polsce

Centrum Rowerowe skierowało pytania do 10 największych miast w Polsce. Urząd miasta Szczecin nie udzielił żadnych informacji. W ramach rankingu wzięto pod uwagę takie kryteria jak: stosunek długości dróg rowerowych do dróg publicznych, stosunek długości ciągów rowerowo-pieszych i pieszo-rowerowych do wszystkich rodzajów dróg rowerowych, liczba kilometrów dróg rowerowych wybudowanych w 2020 roku, liczba stojaków i stacji napraw na jeden km. kw. powierzchni miasta. Zapytano także o odsetek budżetu miasta przeznaczonego na infrastrukturę rowerową, odsetek projektów rowerowych wśród inicjatyw obywatelskich, liczbę działających stowarzyszeń rowerowych oraz dostępność rowerów miejskich. Przenalizowane zostało także bezpieczeństwo rowerzystów oraz przewóz rowerów komunikacja miejską.

 

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Marta Demartin
Treść wprowadzona przez: Marta Demartin
Ostatnia modyfikacja: 
piątek, 26 marca 2021 roku, 8:42