fbpx Globalna sieć połączeń transportowych | MORS - Mega Otwarte Radio Studenckie
-A A +A

Globalna sieć połączeń transportowych

HMM GdańskKontenerowiec Ever Given odblokował już Kanał Sueski, ale to nie oznacza końca kłopotów dla światowego transportu. Zaproszony do audycji Indeks Gospodarczy gość – Michał Andruszkiewicz, wiceprezes Zarządu firmy logistycznej Ost-Sped mówi o efekcie łańcuchowym. Korek powstały na Morzu Czerwonym i Śródziemnym będzie się rozładowywał miesiącami także w miejscach dalekich od jakichkolwiek mórz.

Wypadek w Kanale Sueskim zwrócił uwagę wielu osób na znaczenie globalnych połączeń transportowych. W ciągu kilku godzin z obu stron kanału kotwicę musiało rzucić kilkaset statków. Jako ciekawostkę związaną z Gdańskiem podajemy, że wśród jednostek oczekujących na odblokowanie Kanału Sueskiego na Morzu Śródziemnym znalazł się kontenerowiec HMM Gdańsk, który można obejrzeć na załączonym zdjęciu. Jest to jeden z siedmiu największych obecnie kontenerowców na świecie z których każdy może pomieścić prawie 24 tys. TEU. Należą one do armatora południowo koreańskiego.

- Na każdym ze statków, które obecnie stoją w tym morskim korku jest od 15 do 20 tys. TEU towarów, które płyną z Azji głownie do Europy – powiedział Radiu MORS Michał Andruszkiewicz. - Takie opóźnienia mają bardzo negatywny wpływ na cały łańcuch dostaw. Porty mają przecież bardzo precyzyjnie ustawiony harmonogram zawinięć. Z portem współpracują operatorzy transportu lądowego – zarówno drogowego jak i kolejowego. Opóźnienie statku spowoduje, że pociągi, które są zakontraktowane wahadłowo wyjadą z portu puste. Problem pojawi się także później, gdy korek się rozładuje. Nagle pojawi się bardzo duże spiętrzenie towaru, którego nie będą w stanie obsłużyć zasoby zakontraktowane na obsługę tych dostaw. Korek z Kanału Sueskiego przesunie się do portu, a następnie na drogi i tory kolejowe.

Gość Radia MORS przez 16 lat pracował w jednej z największych na świecie firm zajmujących się transportem kontenerów - A.P. Møller – Mærsk. Rozpoczynał pracę jako praktykant i doszedł do stanowiska dyrektora operacyjnego. W wywiadzie, którego nam udzielił opowiada m.in. o tym jakimi predyspozycjami powinna się cechować osoba zainteresowana praca w logistyce, mówi o różnicach pomiędzy praca w międzynarodowej korporacji a dużym polskim przedsiębiorstwie logistycznym, o znaczeniu ekologii w transporcie oraz o tym jakie szanse i wyzwania stawia zawód logistyka.

Całego wywiadu będzie można wysłuchać w Radiu MORS w środę 31 marca o godz. 11.00 i w piątek 2 kwietnia o godz. 13.00.

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Maciej Goniszewski
Treść wprowadzona przez: Maciej Goniszewski
Ostatnia modyfikacja: 
poniedziałek, 29 marca 2021 roku, 21:57