STARTER tworzy GamLab – pierwszą otwartą platformę do gamifikacji
Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER pracuje nad rozwojem pierwszej, otwartej platformy internetowej dla nauczycieli i edukatorów pragnących wykorzystać narzędzie gamifikacji do prowadzenia lekcji i zajęć pozaszkolnych. Z GamLab skorzystać będzie mógł każdy: nauczyciel, coach, edukator; bezpłatnie. Obecnie trwa zbiórka funduszy na ten cel prowadzona za pośrednictwem serwisu crowdfundingowego – PolakPotrafi.pl.
Do 10 października br. potrwa akcja prowadzona w serwisie PolakPotrafi.pl, podczas której można wesprzeć prace związane z powstaniem innowacyjnej platformy, podręcznika do gamifikacji czy konferencji dla edukatorów. Na realizację tych celów potrzebne jest co najmniej ponad 27 tys. zł.
– Projekt będzie nawiązywał do platformy edukacyjnej, którą wykorzystujemy podczas programu „Lekcje Przedsiębiorczości” prowadzonego przez STARTER wspólnie z Miastem Gdańsk – mówi Katarzyna Kołakowska – koordynatorka projektu z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER – Mamy więc wiedzę i niemal gotowy kształt platformy (obecnie w beta testach), dofinansowanie wykorzystamy na ulepszenie funkcjonalności w taki sposób, by były one dostępne dla wszystkich pragnących skorzystać z nowoczesnego narzędzia wpływającego na zmotywowanie i zaangażowanie uczniów do nauki. Crowdfunding jest do tego idealnym narzędziem. Naszych darczyńców będziemy „wynagradzać”, tak jak w gamifikacji. Liczymy na szeroki odzew wszystkich tych, którym zależy na wprowadzeniu zmian w edukacji, ulepszeniu i unowocześnieniu procesu nauczania w szkołach.
Jak przekonują pomysłodawcy platformy, dzięki gamifikacji postawa uczniów wobec pozyskiwania informacji zmienia się z „muszę” do „chcę się uczyć”. Jak to możliwe? Gamifikacja wykorzystuje znane z gier mechanizmy mające na celu motywowanie oraz budowanie zaangażowania wśród graczy – uczniów. Dodatkowo, dzięki platformie możliwe będzie bieżące śledzenie postępów w nauce, nagradzanie (punktowanie, otrzymywanie odznak lub tokenów, które można wykorzystać do przesunięcia terminu realizacji kolejnego ćwiczenia), informowanie zwrotne co do wykonanych zadań i pozyskanie wiedzy o sposobach ich realizacji. Dzięki zebranym funduszom nauczyciele, edukatorzy i trenerzy będą mogli tworzyć własne kursy, niezależnie od przedmiotu czy tematyki.
Efektem wsparcia uzyskanego dzięki crowdfundingowi ma być również przygotowywany przez STARTER we współpracy z ekspertami z tego zakresu przewodnik po gamifikacji w edukacji.
– Poradnik w formie e-booka to jedna z kluczowych pozycji, które realizujemy dla wsparcia idei gamifikacji w edukacji, ale nie tylko. Oprócz przewodnika, który odpowie na najważniejsze pytania o tym, jak skutecznie wykorzystywać gamifikację w pracy ze słuchaczami i dopasować poziom trudności do zadań, intensywnie pracujemy nad zorganizowaniem w Gdańsku międzynarodowej konferencji poświęconej nowym trendom w edukacji. Będzie to dla nas okazja do wymiany doświadczeń i wysłuchania gości z Polski i zagranicy aktywnie działających nad unowocześnieniem systemu edukacji – mówi Kinga Kuczyńska ze STARTERA.
Projekt platformy, podręcznika oraz konferencji dotyczącej gamifikacji wesprzeć można za pośrednictwem strony: polakpotrafi.pl/projekt/gamlab.
Więcej o inicjatywach STARTERA dotyczących gamifikacji dostępnych jest na stronie: gamlab.pl.