Weź się lecz
Nieprzyjmowanie zaleconych leków, zmniejszanie dawek leków na własną rękę lub ich pomijanie czy niewykupowanie recept – to tylko kilka przykładów nieprzestrzegania zaleceń terapeutycznych wśród pacjentów. O tym, jak poważny to problem przekonywali dzisiaj na trenie Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, lekarze i przedstawiciele Naukowej Fundacji Polpharmy, która prowadzi w całej Polsce akcję „Weź się lecz”.
Nieprzestrzeganie zaleceń terapeutycznych to problem, który dotyczy pacjentów leczących się z powodu różnych schorzeń, w tym zwłaszcza z powodu wielu chorób przewlekłych. Podobnie alarmujące dane uzyskano z badań przeprowadzonych przez Agencję Pentorna na zlecenie Polpharmy wśród polskich pacjentów.* Wynika z nich, że co czwarty pacjent chory przewlekle nie stosuje się do zaleceń lekarza. Okazuje się też, że nie zawsze chętnie stosujemy się do zaleceń lekarskich nawet wtedy, gdy musimy przyjmować antybiotyki. Problem z przestrzeganiem zaleceń lekarskich podczas ich przyjmowania ma niemal 20 proc. Polaków**
Takie postępowanie ma wiele istotnych konsekwencji. Nie tylko dla samego chorego, który naraża w ten sposób swoje zdrowie i życie, ale również dla całego systemu opieki zdrowotnej, który z tego powodu ponosi większe koszty związane z refundacją leków, diagnostyką i hospitalizacjami. Zajmujący się badaniami nad tą tematyką prof. Przemysław Kardas z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi szacuje, że Narodowy Fundusz Zdrowia ponosi, z powodu nieprzestrzegania przez pacjentów zaleceń terapeutycznych, straty sięgające ok. 10% swojego budżetu, czyli ok. 6 mld złotych.
To jednak nie koniec negatywnych następstw tego zjawiska – prof. Kardas zwraca uwagę, że nierealizowanie przez pacjentów terapii, zgodnie z otrzymanymi zaleceniami, może być przyczyną powstawiania szczepów bakterii opornych na dostępne antybiotyki!
O akcji „Weź się lecz”
Pomysł akcji „Weź się lecz” organizowanej przez firmę Polpharma oraz Naukową Fundację Polpharmy zrodził się z chęci zwrócenia uwagi na ten problem i przeciwdziałania mu. Akcja prowadzona jest w maju na terenie uniwersytetów i collegiów medycznych w całej Polsce. Studenci kierunków medycznych Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego wzięli w niej udział w poniedziałek, 16 maja. Studenci mogli przekonać się, jak powinna wyglądać efektywna komunikacja z pacjentem; uczestniczyli w interaktywnym wykładzie prof. Przemysława Kardasa, który był poświęcony tej tematyce i mogli sprawdzić swoją wiedzę w specjalnym teście. Zwycięzcy konkursu wyjadą jesienią na konferencję naukową do Lizbony lub otrzymają laptopy i e-booki – podręczniki z zakresu medycyny.
- Znaczne rozpowszechnienie problemu nieprzestrzegania zaleceń terapeutycznych nie powinno nas deprymować. Jest bowiem wiele prostych metod, dzięki którym pacjentom można ułatwić systematyczne, a zatem – bardziej skuteczne leczenie. Dzięki ich zastosowaniu lekarze, pielęgniarki i farmaceuci mogą wykorzystać swój cenny czas bardziej efektywnie, bowiem łatwiej i szybciej będą mogli osiągnąć u swoich pacjentów cele terapii - mówił podczas prezentacji dla studentów prof. Przemysław Kardas z I Zakładu Medycyny Rodzinnej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
Prof. Kardas jest współautorem pierwszego podręcznika akademickiego na ten temat pt. „Nieprzestrzeganie zaleceń terapeutycznych. Od przyczyn do praktycznych rozwiązań”. Książka, którą wydała kilka miesięcy temu Naukowa Fundacja Polpharmy powstała pod wspólną redakcją prof. Przemysława Kardasa i prof. Zbigniewa Gacionga z Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych, Nadciśnienia Tętniczego i Angiologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
- W przypadku tak poważnego i złożonego problemu, jakim jest nieprzestrzeganie zaleceń terapeutycznych, szczególne znaczenie ma edukacja. I to nie tylko pacjentów, którzy ostatecznie decydują o przyjęciu lub – nie, przepisanej dawki leku, ale także lekarzy, pielęgniarek i farmaceutów, którzy mogą ich w tym wesprzeć. Wierzymy, że podnoszenie wiedzy na ten temat już na etapie studiów medycznych, przyczyni się do zmniejszenia skali tego zjawiska, a co za tym idzie – poprawy skuteczności terapii. Temu też służą działania Polpharmy i naszej Fundacji - podsumowuje Magdalena Rzeszotalska, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i CSR Polpharma SA.