fbpx Wieczór pieśni i arii Moniuszkowskich | MORS - Mega Otwarte Radio Studenckie
-A A +A

Wieczór pieśni i arii Moniuszkowskich

plakatAkademickie Centrum Kultury UG Alternator zaprasza na koncert z cyklu Muzyka na Uniwersytecie Gdańskim.

Stanisław Moniuszko (1819-1872) – to twórca polskiej opery narodowej (Halka, Hrabina, Straszny Dwór, Verbum Nobile, Flis, Paria), a także animator życia społeczno-muzycznego i znakomity pedagog. Stworzył ok. 300 pieśni, znanych jako Śpiewniki domowe, które miały trafić pod strzechy jako powszechnie znany kanon swojskich melodii. W swych dziełach przypominał chwalebną przeszłość i tak powszechne u Polaków umiłowanie wolności. Przedstawiał tradycje, obrzędy i obyczaje szlacheckie, ziemiańskie i rycerskie. Potrafił pisać zabawnie, dla rozrywki. Nie unikał jednak poważniejszych rozważań natury moralnej i „ku pokrzepieniu serc”. Przepiękne melodie jego autorstwa pomagały w kształtowaniu dobrego smaku artystycznego w polskich domach. Stanowiły syntezę różnorodnych elementów stylistycznych koegzystujących na Kresach, a jednocześnie kwintesencję polskiego charakteru narodowego. W czasach zaborów, kiedy Polski nie było na mapie świata, pełniły one szczególną rolę. Warto przypomnieć, że np. Czarny krzyżyk i Pieśń wojenna  inspirowały powstańców styczniowych. Obok utworów żołnierskich komponował pieśni o miłości do ojczyzny, do matki, do ukochanej, a także dowcipne i rubaszne. Razem kształtują one rozległą gamę nastrojów i uczuć – obrazów polskiego dworku i polskiej duszy. Chcemy przypomnieć o tym w roku obchodów setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę i w przededniu obchodów dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Wykonawcy:
Anna Fabrello – sopran
Beata Koska – mezzosopran
Anna Mikolon – fortepian

Program koncertu:
najpiękniejsze pieśni, arie i duety Stanisława Moniuszki:

1. Złota rybka
2. Czy powróci?
3. O Zosi sierotce
4. Dalibógże
5. Prząśniczka
6. Wędrowna ptaszyna
7. Grajek
8. Dumka
9. Krakowiak
10. Prządka
11. Piosnka wieśniacza
12. Pieśń wieczorna
13. Dumka Zuzi „Stacho odjeżdża” z opery Verbum Nobile
14. Arietta Broni z I aktu opery Hrabina
15. Aria Hanny  „Do grobu trwać w bezżennym stanie” z opery Straszny dwór
16. Dumka Jadwigi z opery Straszny dwór
17. Aria Zosi z opery Flis
18. Duet Hanny i Jadwigi z opery Straszny Dwór
19. Mazur D-dur na fortepian
20. Mazur weselny C-dur na fortepian
21. Piosnka żołnierza na fortepian (oprac. Z. Noskowski)

Organizacja:
Uniwersytet Gdański
Akademickie Centrum Kultury UG Alternator
Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego

Współorganizacja
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

WSTĘP WOLNY

 

***

Anna Fabrello – sopran

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Brygidy Skiby (dyplom z wyróżnieniem). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Uczestniczyła w wielu wokalnych kursach mistrzowskich pod kierunkiem Rolando Paneraia, Francesco Ghittiego, Katii Ricciarelli, Renaty Scotto, Heleny Łazarskiej, Ryszarda Karczykowskiego.

Laureatka Konkursu Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (wyróżnienie i Nagroda Specjalna Programu II Polskiego Radia) oraz laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Operetkowego i Musicalowego w Krakowie (Nagroda Specjalna od Wiesława Ochmana za wykonanie songu musicalowego).

Od 2005 r. solistka Opery Bałtyckiej, zadebiutowała partią Serpiny w La Serva Padrona G.B. Pergolesiego w reżyserii Doroty Kolak. W dorobku artystycznym posiada partie operowe i operetkowe, takie jak: Eurydyka (Orfeusz i Eurydyka C.W. Glucka), Kleopatra (Juliusz Cezar J.F. Händla), Romilda (Xerxes Händla), Serpina (La Serva Padrona Pergolesiego), Zofia (Halka S. Moniuszki), Hanna (Straszny dwór Moniuszki), Zerlina (Don Giovanni W.A. Mozarta), Zuzanna, Marcelina (Wesele FigaraMozarta), Dama, Papagena (Czarodziejski flet Mozarta), Despina (Così fan tutte Mozarta), Gilda (Rigoletto G. Verdiego), Micaela, Frasquita (Carmen G. Bizeta), Sylva (Księżniczka Czardasza I. Kálmána), Musette (Cyganeria G. Pucciniego), Liu (Turandot Pucciniego), Angelica (Suor Angelica Pucciniego), Arsena, Safi (Baron Cygański J. Straussa), Najade (Ariadna na Naxos R. Straussa), Pile (Ubu Rex K. Pendereckiego), Daga (Czarna Maska Pendereckiego).

W 2009 r. wzięła udział w projekcie Opery Bałtyckiej w koprodukcji z TV Mezzo, wykonując partię Najady w Ariadnie na Naksos na Festiwalu Operowym w Seged na Węgrzech.

Prowadzi bogatą działalność artystyczną. Chętnie wykonuje repertuar oratoryjno-kantatowy oraz lirykę wokalną. W swoim dorobku posiada nagrania DVD i CD.

W styczniu 2013 r. uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka i pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

W 2014 r. otrzymała nagrodę przemysłu fonograficznego Fryderyk w kategorii „Album roku – muzyka symfoniczna i koncertująca” za płytę Kilar: Angelus, Exodus, Victoria, w kwietniu 2015 r. została uhonorowana Nagrodą Teatralną Miasta Gdańska za kreację Despiny w Così fan tutte w reżyserii Marka Weissa-Grzesińskiego.

W roku 2016 uzyskała stopień doktora habilitowanego.

Beata Koska – mezzosopran

Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Studia muzyczne ukończyła z wyróżnieniem w 1995 roku pod kierunkiem prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Jest laureatką III nagrody Wydziałowego Konkursu Mozartowskiego. Wyróżniona została na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju. Posiada dyplom ukończenia Mistrzowskiego Kursu Interpretacji Niemieckiej Muzyki Wokalnej prowadzonego przez  prof. Ingrid Kremling.

W kwietniu 1992 roku debiutuje jako solistka recitalem wokalnym w ramach Czwartkowych Wieczorów Muzycznych w Dworku Sierakowskich w Sopocie.

W listopadzie tego samego roku  po raz pierwszy występuje na scenie Państwowej Opery i Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku w roli Jasia w baśni operowej Engelberta Humperdincka „Jaś i Małgosia”.

Od 1998 roku uczestniczy w koncertach i spektaklach wystawianych w ramach gdańskiego Teatru Otwartego.

W lipcu 1999 roku w Berlinie bierze udział w płytowym nagraniu  opery Mikisa Theodorakisa „Les Metamorphoses de Dionysos” (partia Romiossini) pod kierunkiem kompozytora. Płyta ukazuje się w roku 2006 (P&C Intuition LC08399, 2006).

W roku 2002 uczestniczy w sesji nagraniowej utworu kompozycji Andrzeja   Nanowskiego „Requiem Piaśnickie” (Teatr Otwarty TO 32 2, 2002).

W grudniu 2004 roku wraz z solistami i Słupską Państwową Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Bogdana Jarmołowicza bierze udział w koncercie „Requiem d-moll” Wolfganga Amadeusza Mozarta, który zostaje zarejestrowany na płycie DVD pod tytułem „Nocne Requiem. W rocznicę i godzinę śmierci kompozytora” (C&P PFSB 006, 2007).

Od 2005 roku jest pedagogiem w klasie śpiewu solowego w Studium Wokalno-Aktorskim przy Teatrze Muzycznym w Gdyni.

Od października 2011 roku prowadzi klasę śpiewu na  Wydziale Wokalno-Aktorskim gdańskiej Akademii Muzycznej na specjalności musical.

W roku 2014 uzyskuje stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka  specjalność śpiew solowy.

W sierpniu 2016 roku otrzymuje odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przydzielaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Bierze udział w prapremierowych nagraniach płytowych z muzyką polskich kompozytorów. Są to kolejno: Władysław Żeleński „Secular Choral Works” (Acte Prealable APO363, 2016), Otton Mieczysław Żukowski and his brothers „Opera omnia religiosa 7” (Acte Prealable APO391, 2017), Otton Mieczysław Żukowski and his brothers „Opera omnia religiosa 8” (Acte Prealable APO392, 2017), Jerzy Gablenz „Songs 1” (Acte Prealable APO419, 2018), gdzie każda z płyt cieszyła się przychylnymi recenzjami w publikacjach muzycznych.

Koncertuje z filharmoniami: Białostocką, Gdańską, Częstochowską, Słupską, Płocką oraz licznymi orkiestrami kameralnymi na terenie Polski i za granicą. Występuje wykonując z dużym powodzeniem muzykę z repertuaru oratoryjnego, kameralnego, operowego oraz musicalowego.

Anna Mikolon – fortepian

Pianistka, stypendystka Towarzystwa im. Fryderyka Chopina oraz Fundacji Sztuki Dziecka, laureatka I nagrody w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi, laureatka Konkursu Solfeżowego w Łodzi. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu. Odbyła staż artystyczny w zakresie kameralistyki fortepianowej w UMFC w Warszawie. W 2016 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej – instrumentalistyka. Jako pedagog Akademii Muzycznej i nauczyciel dyplomowany Szkoły Muzycznej II st. w Gdańsku przyczynia się do sukcesów studentów i uczniów (otrzymała 3 nagrody Dyrektora ZSM za osiągnięcia dydaktyczne). Pianista podczas 8 przewodów doktorskich i habilitacyjnych oraz wielu kursów mistrzowskich artystów tej miary, co: prof. Bożena Harasimowicz, prof. Izabela Kłosińska, prof. Urszula Kryger, prof. Charlotte Lehmann, prof. Helena Łazarska, prof. Jadwiga Rappe, prof. Claudio Desderi, prof. Paul Esswood, prof. Ryszard Minkiewicz, Agnes Wolska, dr hab. Jarosław Bręk, dr hab. Anna Radziejewska, dr Katarzyna Dondalska, Andrzej Saciuk, Andre Orlowitz, dr Marek Rzepka, dr Wojciech Mrozek, dr Jacek Szymański. Wielokrotnie nagradzana jako akompaniator na konkursach. Artystka i naukowiec o szerokim spektrum zainteresowań. Autorka monografii: Język muzyczny Dymitra Szostakowicza jako forma osobistej wypowiedzi (dysertacja doktorska 2011) oraz Specyfika pracy pianisty-korepetytora wokalistów. Ma w swoim dorobku liczne publikacje i nagrania, m.in.: cykle miniatur fortepianowych Z. Noskowskiego, utwory solowe i kameralne D. Szostakowicza, solo fortepianowe w operze Rosenkavalier R. Straussa, utwory kameralne J. Bruzdowicz (płyta miesiąca miesięcznika Muzyka 21), pieśni R. Quiltera, E.W. Korngolda, G. Finzi’ego, F. Chopina, S. Moniuszki, B. Brittena, G. Verdiego, V. Belliniego, K. Pałubickiego, H. Jabłońskiego, W. Walentynowicza, M.K. Ogińskiego, R. Kłoczko i wielu innych.

Prowadząc różnorodną działalność koncertową – kameralną i solową – współpracując zarówno z wokalistami, jak i z instrumentalistami Anna Mikolon wykonała już 1000 koncertów w Polsce, Austrii, Danii i Rosji. Od 2013 r. tworzy wraz z Anną Liszewską duet fortepianowy. Uczestniczy w festiwalach muzycznych, takich jak: Gdańskie Lato Muzyczne – Chopin nad wodami Motławy, Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych, Gdynia Classica Nova, Sopockie Dni Sztuki Wokalnej, Sonosfera, Dobrodzień Classic Festival, Letnie Spotkania Kameralne w Drezdenku i Krzyżu Wlkp., Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale, Gdańskie Dni Wokalistyki, Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża, Kalejdoskop Form Muzycznych i Festiwal Muzyki Sakralnej w Sopocie. Nie stroni od prawykonań muzyki nowej (Olivier Greif, Marcin Łukaszewski, Rafał Kłoczko) lub dawno zapomnianej. Od kilku lat sprawuje kierownictwo artystyczne koncertów Olivia Camerata. Przez 11 lat była pianistą-korepetytorem solistów w Operze Bałtyckiej. Zagrała  180 spektakli jako muzyk orkiestrowy, ma 43 opery w repertuarze, otrzymała Nagrodę POB za realizację opery Rosenkavalier R. Straussa, współpracowała z Teatrem w Ingolstadt, realizowała Gwałt na Lukrecji B. Brittena dla TV Mezzo, akompaniowała podczas przesłuchań dla: ZBF Agentur Leipzig 2003, European Opera Center Liverpool 2007 i Belvedere Competition 2014, 2015 i 2016. W 2017 otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska.

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Marta Demartin
Treść wprowadzona przez: Marta Demartin
Ostatnia modyfikacja: 
wtorek, 26 marca 2019 roku, 13:52