Kurs pisania tekstów akademickich
CELE KURSU:
- wykształcenie umiejętności słuchaczy w zakresie pisania tekstów naukowych w języku angielskim zgodnie z najlepszymi standardami anglojęzycznymi
- wzmocnienie praktyki formułowania wywodu akademickiego zgodnie z konwencjami anglosaskimi na różnych poziomach tekstowych (zdanie-akapit-tekst);
- przedstawienie „know how” podnoszącego kompetencje samodzielnej pracy nad tekstami naukowymi w języku angielskim (korpusy – AWL, słowniki, bazy danych, wytyczne bibliograficzne);
- omówienie stylistyki abstraktu, definicji, propozycji wydawniczych i prowadzenia korespondencji z wydawcą w języku angielskim (case studies),
- omówienie procesu wydawniczego, ze szczególnym uwzględnieniem recenzji,
- podniesienie kwestii związanych z tłumaczeniem tekstów naukowych na język angielski.
Deklarowana znajomość języka angielskiego – poziom co najmniej B2
Liczebność grup – 15 osób
Liczba proponowanych godzin dydaktycznych – 44 godziny
PROWADZĄCY
Kurs poprowadzą pracownicy z Instytutu Anglistyki i Amerykanistyki, którzy specjalizują się w nauczaniu języka pisanego akademickiego.
TEMATYKA
Przedmioty składowe kursu
1. Dobór wydawcy. Selecting a publisher (4 godz. –wykład)
Przykładowe tematy:
1. Strategie publikacyjne (umiejętność wyboru właściwego czasopisma dla własnych tekstów i dopasowania swoich tekstów do profilu danego czasopisma).
2. Wybór czasopisma – przegląd prestiżowych, międzynarodowych, anglojęzycznych czasopism naukowych, specyfika punktacji MNSiW.
3. Etyka w nauce (plagiat, autorstwo, współautorstwo, prawa autorskie, cytaty i odnośniki, składanie tekstów do wielu czasopism jednocześnie itp.).
Przykładowa literatura:
Bergstrom, Carl (2007). Measuring the value and prestige of scholarly journals. College & Research Libraries News, 68(5), 314-316.
Klingner, Janette K., David Scanlon and Michael Pressley (2005). How to Publish in Scholarly Journals. Educational Researcher, 34(8), 14-20.
Elsevier Authors. (2015). How to publish in scholarly journals. Understanding the publishing process. Available at: https://www.elsevier.com/__data/assets/pdf_file/0003/91173/Brochure_UPP_April2015.pdf
2. Proces tworzenia tekstu akademickiego. The process of writing an academic text (34 godz. – ćwiczenia)
Przykładowe tematy:
- Akademicki styl artykułów naukowych – ogólne wprowadzenie, cechy artykułu naukowego, analiza przykładowego artykułu.
- Słownictwo tekstów naukowych – słownictwo akademickie, Academic Word List, styl formalny a styl nieformalny, ćwiczenia rozwijające słownictwo akademickie.
- Gramatyka tekstów akademickich – wyznaczniki stylu akademickiego (np. czasy, strona bierna, interpunkcja, itd.), styl formalny i nieformalny, ćwiczenia gramatyczne.
- Struktura akapitu – topic sentence, rozwinięcie wywodu, argumentacja, typy akapitów (opis, definicja, egzemplifikacja, porównanie i kontrast, przyczyna i skutek, interpretacja wyników badań), parafraza, streszczenie, spójność merytoryczna i spójność strukturalna akapitu.
- Budowa tekstu akademickiego – części składowe artykułu naukowego (abstrakt, słowa kluczowe, wstęp, discussion, podsumowanie), spójność wewnątrz tekstu, analiza przykładowych artykułów, CASE STUDY, planowanie tekstów.
- Problemy tłumaczenia tekstów naukowych, analiza wybranych artykułów, CASE STUDY.
-
Przypisy wewnątrztekstowe i bibliografia – np. MLA, APA, Chicago Manual of Style
i inne. - Interpretacja i przedstawianie wyników badań naukowych – CASE STUDY
Przykładowa literatura:
Alexander, Olwyn, Sue Argent and Jenifer Spencer (2008). EAP Essentials: A teacher's guide to principles and practice. Reading: Garnet Publishing Ltd.
Bailey, Stephen (2006). Academic Writing. London, New York: Routledge.
Hyland, Ken (2006). English for Academic Purposes: An Advanced Resource Book. London, New York: Routledge.
Hartley, James (2008). Academic Writing and Publishing. London, New York: Routledge.
Jordan, Robert (2010). Academic Writing Course: Study Skills in English. Harlow: Longman.
McCarthy, Michael (2014). Academic Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press.
Porter, David (2007). Check Your Vocabulary for Academic English. London: A & C Black.
McElhinny, Bonnie (2016). How to get published in the Journal of Sociolinguistics. Journal of Sociolinguistics 20/1, 3–5.
3. Proces recenzyjny. The review process (6 h – wykład)
Przykładowa tematyka:
1. Recenzje artykułów naukowych, odpowiedź na recenzje, praca nad tekstem po recenzjach, odpowiadanie redaktorom czasopisma, CASE STUDY – analiza przykładowych tekstów.
Przykładowa literatura:
Feamster, Nick (2013). The paper reviewing process.
Available at: http://greatresearch.org/2013/10/18/the-paper-reviewing-process/
ZALICZENIE KURSU
Uczestnictwo w zajęciach oraz wykonywanie zadanych prac.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
Formularz zgłoszeniowy | 13.87 KB |