Jesteś tutaj
Podyplomowe Studia Polonistyczne - Nauczyciel Języka Polskiego
Cel studiów
Absolwent uzyskuje kwalifikacje do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej zależnie od posiadanego przygotowania pedagogicznego
Program studiów odpowiada grupie przedmiotów E z załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450).
Czas trwania i forma studiów
3 semestry
Studia prowadzone są w trybie niestacjonarnym zdalnym (100% zajęć online) lub w trybie niestacjonarnym mieszanym (w zależności od potrzeb i możliwości uczestików część zajęć online, część stacjonarnie).
Zjazdy odbywają się przeciętnie 2 razy w miesiącu.
Strona WWW
O studiach
Partnerzy
Organizacja studiów podyplomowych
Program
Przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu (grupa przedmiotów A3 oraz E) | Godziny | Punkty ECTS |
---|---|---|
1. Przygotowanie w zakresie merytorycznym | 240 | 18 |
2. Przygotowanie w zakresie dydaktycznym | 95 | 9 |
3. Praktyka | 90 | 3 |
Ogólna liczba godzin zajęć dydaktycznych | 425 | |
Ogólna liczba godzin praktyki dydaktycznej | 90 |
Ad. 1. Przygotowanie w zakresie merytorycznym zakłada uzyskanie 18 punktów ECTS i obejmuje wiadomości z językoznawstwa synchronicznego, diachronicznego oraz normatywnego (wiedza o współczesnym języku polskim, wiedza o historii języka polskiego, kultura języka polskiego z elementami etyki słowa), literaturoznawstwa (historia literatury polskiej i obcej, literatura dla dzieci i młodzieży) oraz teorii literatury (poetyka stosowana). Efekty uczenia się określają szczegółowo sylabusy poszczególnych przedmiotów merytorycznych.
Realizowane w tym komponencie przedmioty obejmują 240 godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin wykładów, 85 godzin zajęć konwersatoryjnych i 100 godzin ćwiczeń oraz 25 godzin warsztatów, ponadto inne godziny kontaktowe, m.in. zaliczenia i egzaminy z przedmiotów wchodzących w skład programu studiów podyplomowych, konsultacje z nauczycielami akademickimi i lektorami oraz pracę własną studenta, wymaganej do przygotowania przewidzianych w sylabusach projektów własnych np. opracowania cyklu lekcji, scenariusza, prezentacji itp.
Formy zaliczenia poszczególnych przedmiotów określają szczegółowo sylabusy.
ad. 2. Pozostałe przedmioty realizują przygotowanie dydaktyczne (łącznie 95 godzin), z jednoczesnym poszerzaniem kompetencji merytorycznych uczestnika, np. efekty uczenia się przedmiotu „Metodyka nauczania języka polskiego z elementami glottodydaktyki” zakłada realizację efektu – ma wiedzę na temat struktury języka polskiego. Realizacja tych przedmiotów zakłada uzyskanie 9 punktów ECTS w toku kształcenia, którego celem jest wzbogacenie wiedzy oraz wyposażenie nauczyciela w warsztat pracy, obejmujący także pracę z dzieckiem cudzoziemskim oraz dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym. Komponent obejmuje 35 godzin wykładów 10 godzin konwersatorium oraz 20 godzin ćwiczeń i 30 godzin warsztatów. Pracę samodzielną uczestnika weryfikuje ocena aktywności na zajęciach i przygotowanie samodzielnych, pisemnych scenariuszy lekcji (ale też wycieczek, imprez kulturalnych, słuchowisk itp.) dotyczących nauczania sprawności nadawczych i odbiorczych, kompetencji komunikacyjnych oraz literackich. Uzyskanie wszystkich zaliczeń pozwala przystąpić do końcowego egzaminu ustnego z całości materiału (zakres - problemy dydaktyki ogólnej i dydaktyki szczegółowej nauczania języka polskiego) w formie prezentacji autorskiego projektu dydaktycznego. Językiem zajęć jest język polski.
ad. 3. Praktyki
Celem praktyki (łącznie 3 punkty ECTS) jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka polskiego w polskiej szkole oraz konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Praktyka odbywa się równolegle z realizacją zajęć, z zastrzeżeniem, że w drugim semestrze uczestnik jedynie hospituje zajęcia polonisty, omawia je wspólnie z nauczycielem oraz współprowadzi zajęcia ( 45 godzin), a w trzecim prowadzi samodzielnie lekcje w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Lekcje prowadzone są w szkole publicznej (lub niepublicznej) zgodnie z posiadanymi przez uczestnika uprawnieniami do nauczania. Regulamin praktyk stanowi integralną część sylabusa Praktyki dydaktyczne.
Uzupełnieniem wiedzy przyszłych nauczycieli języka polskiego będą (nieobowiązkowe) wykłady, pokazy filmowe, promocje podręczników i książek, lekcje otwarte i inne formy kształcenia prowadzone w Instytucie Filologii Polskiej i na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
Kryteria zaliczenia studiów podyplomowych
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest zrealizowanie przewidzianego w programie studiów zakresu kształcenia i złożenie zaliczeń i egzaminów przewidzianych programem oraz uzyskanie wymaganej liczby punktów ECTS.Sylwetka absolwenta
Wykształcił umiejętności receptywne i produktywne: potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie (dawne i współczesne), teksty naukowe, oraz tworzyć funkcjonalne wypowiedzi w różnych gatunkach i w różnych funkcjach.
W trakcie realizacji studiów podyplomowych zdobywa również umiejętności, które pozwalają mu radzić sobie w zmieniającym się świecie i widzieć zjawiska w ich wzajemnych zależnościach.
Przede wszystkim posiada kompetencje i umiejętności nauczania języka polskiego. Potrafi przekształcać wiedzę językoznawczą oraz literacką na modele lekcji, tworzące spójne cykle odpowiednie do założeń i celów każdego kursu.
Absolwent Podyplomowych Studiów Polonistycznych posiada kwalifikacje cząstkowe przypisane do 7 poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Opłaty
Wysokość opłaty semestralnej dla edycji rozpoczynającej się w roku akademickim 2024/2025 wynosi - 2 000 zł, a całościowej - 6 000 zł.
Rekrutacja
Sylwetka kandydata
Kandydat na Podyplomowe Studia Polonistyczne – Nauczyciel Języka Polskiego- posiada stopień magistra,
- posiada przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym oraz dydaktycznym, tzn. jest absolwentem studiów pierwszego i drugiego stopnia kierunku, na którym uzyskał kwalifikacje do nauczania pierwszego przedmiotu w szkole.
Zasady naboru
Rekrutacja odbywa się za pośrednictwem Internetowej Rekrutacji Kandydatów na Studia Podyplomowe (IRK-SP).O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
Limit miejsc
Minimalnie: 15 osóbMaksymalnie: 100 osób
Dokumenty rekrutacyjne
- własnoręcznie podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe, sporządzone za pomocą systemu IRK na Studia Podyplomowe
- jedna aktualna kolorowa fotografia o wymiarze 37 mm x 52 mm, bez nakrycia głowy, na jasnym tle
- odpis lub poświadczona przez uczelnię kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych II stopnia lub jednolitych magisterskich na specjalności nauczycielskiej lub odpis lub poświadczona przez uczelnię kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych II stopnia lub jednolitych magisterskich z zaświadczeniem o posiadaniu kwalifikacji wymaganych do zatrudnienia na stanowisku nauczyciela (o uprawieniach do nauczania pierwszego przedmiotu)
Terminy i etapy rekrutacji
- Rejestracja w IRK: 13.06.2022 r. - 08.02.2023 r.
- Dostarczanie dokumentów rekrutacyjnych: 12.09.2022 r. - 13.02.2023 r.
- Miejsce dostarczania dokumentów rekrutacyjnych: za pośrednictwem operatora pocztowego: Podyplomowe Studia Polonistyczne, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, ul. Wita Stwosza 55, 80-308 Gdańsk /Sekretariat/
- Ogłoszenie listy osób wstępnie przyjętych: 17.02.2023 r.
Kadra
dr Bartosz Dąbrowski – adiunkt i wykładowca polonistyki gdańskiej, pracownik Zakładu Historii Literatury Polskiej. Zajmuje się sposobami funkcjonowania przestrzeni miejskich w literaturze XX wieku, problematyką lokalności i postpamięci oraz teoriami odmieńczymi.
dr Joanna Ginter – językoznawca, adiunkt w Zakładzie Języka Polskiego IFP UG, redaktor językowy i korektor. Zajmuje się kulturą języka polskiego i najnowszymi zjawiskami zachodzącymi w polszczyźnie.
prof. dr hab. Radosław Grześkowiak – literaturoznawca i edytor, badacz literatury staropolskiej, autor publikacji z zakresu historii literatury oraz edytor dzieł staropolskich. Kierownik Zakładu Historii Literatury Polskiej w Instytucie Filologii Polskiej UG.
prof. UG. dr hab. Magdalena Horodecka – literaturoznawca, pracownik Zakładu Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej, autorka publikacji z zakresu historii literatury współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem literatury niefikcjonalnej (reportaż, eseistyka, pamiętniki, dzienniki, epistolografia) oraz teorii literatury.
prof. dr hab. Edward Jakiel – literaturoznawca, pracownik Katedry Historii Literatury w Instytucie Filologii Polskiej UG, autor publikacji z zakresu historii literatury i kultury, autor kursu nauczania wiedzy o kulturze polskiej dla cudzoziemców wg własnej koncepcji „miejsc wspólnych”;
prof. UG, dr hab. Aneta Lewińska – językoznawca, dydaktyk, prof. w Katedrze Polonistyki Stosowanej Instytutu Filologii Polskiej, autorka publikacji z zakresu dydaktyki języka polskiego i glottodydaktyki;
dr Justyna Pomierska – językoznawca, dydaktyk, adiunkt w Zakładzie Polonistyki Stosowanej, autorka publikacji na temat polszczyzny regionalnej i kaszubszczyzny oraz metodyki nauczania języka polskiego.
dr hab. Monika Pomirska – literaturoznawca, adiunkt w Zakładzie Polonistyki Stosowanej. Zainteresowania naukowe: historia i teoria literatury dla dzieci i młodzieży, kaszubska literatura dla młodego czytelnika, feministyczna krytyka literacka.
dr hab. Zofia Pomirska – językoznawca, dydaktyk, pracownik Zakładu Polonistyki Stosowanej w Instytucie Filologii Polskiej UG, autorka programów i podręczników szkolnych do języka polskiego oraz publikacji z zakresu dydaktyki języka polskiego, a w szczególności nauczania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
prof. UG, dr hab. Lucyna Warda-Radys – językoznawca, pracownik Katedry Języka Polskiego Instytutu Filologii Polskiej UG, autorka publikacji na temat polszczyzny historycznej i współczesnej, polszczyzny regionalnej i kaszubszczyzny.
Kontakt
Wydziały
Kontakt
poniedziałek - piątek w godz. 7.00 - 15.00
pokój 3.18 (II piętro)
Ze względu na konieczność zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 uprzejmie prosimy o wcześniejszy kontakt i umawianie się na wizytę w wiadomościach e-mail lub telefonicznie.
80-308 Gdańsk