Jesteś tutaj
Strona główna » SP Wczesne wspomaganie oraz edukacja i terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju
SP Wczesne wspomaganie oraz edukacja i terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju
Czas trwania i forma studiów
3 semestry
Studia Podyplomowe „Wczesne wspomaganie oraz edukacja i terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju” realizowane są w ramach trzech semestrów w trybie niestacjonarnym. Zajęcia odbywają się średnio co 2 tygodnie. Zajęcia w soboty odbywają się w godzinach 09.00-17.30, zaś w niedziele w godzinach 09.00-13.00.
Strona WWW
Organizacja studiów podyplomowych
Program
Ramowy program studiów podyplomowychSEMESTR I (120 godzin)
- Rozwój dziecka w normie i patologii
- Neuropsychologiczne podstawy rozwoju, zachowania i uczenia się
- Dziecko z zaburzeniami rozwoju w systemie rodziny
-
Wspomaganie rozwoju dziecka:
- Wspomaganie rozwoju mowy
- Wspomaganie rozwoju komunikacji
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego wg L.S. Wygotskiego
- Wspomaganie rozwoju psychoruchowego przez zabawę wg programu „Zabawy fundamentalne” Colina Rose i Gordona Drydena
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
SEMESTR II (120 godzin)
BLOK A: CAŁOŚCIOWE ZABURZENIA ROZWOJU
- Całościowe zaburzenia rozwoju – podstawy teoretyczne
- Diagnoza rozwoju dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju
- Podstawy edukacji i terapii dzieci z całościowymi zaburzenia rozwoju
- Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania i ich diagnozowanie
- Specyficzne trudności w uczeniu się arytmetyki i ich diagnozowanie
- Edukacja i terapia zaburzeń językowych dzieci z dysleksją rozwojową
- Zaburzenia zachowania i emocji – podstawy teoretyczne
- Podstawy diagnozy, edukacji i terapii dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji
Słuchacze dokonują wyboru jednej z dwóch ścieżek specjalizacyjnych:
A (Całościowe zaburzenia rozwoju) lub B (Specyficzne trudności w uczeniu się)
ŚCIEŻKA A: CAŁOŚCIOWE ZABURZENIA ROZWOJU
- Edukacja i terapia małych dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju
- Analiza i terapia zachowań trudnych u dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju
- Edukacja i terapia młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju
- Aktywizacja zawodowa młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju
- Pisanie programów edukacyjno-terapeutycznych i zbieranie danych
- Praktyki w placówkach
- Seminarium dyplomowe
- Profilaktyka specyficznych trudności w uczeniu się
- Diagnoza, edukacja i terapia uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania w młodszym wieku szkolnym
- Diagnoza, edukacja i terapia uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania w starszym wieku szkolnym
- Diagnoza, edukacja i terapia dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
- Wspomaganie i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego
- Praktyki w placówkach
- Seminarium dyplomowe
Kryteria zaliczenia studiów podyplomowych
Semestr I- Uczestnictwo w zajęciach potwierdzone wpisami do dziennika Studiów Podyplomowych.
- Uczestnictwo w zajęciach potwierdzone wpisami do dziennika Studiów Podyplomowych.
- Uczestnictwo w zajęciach w ramach wybranej ścieżki specjalizacyjnej potwierdzone wpisami do dziennika Studiów Podyplomowych, uczestnictwo w praktykach oraz dodatkowo przygotowanie w ramach seminarium dyplomowego pracy w formie studium przypadku, w oparciu o wiedzę nabytą podczas warsztatów i praktyk w placówkach.
Sylwetka absolwenta
Absolwent studiów podyplomowych zostanie wyposażony w aktualną wiedzę oraz praktyczne umiejętności niezbędne do efektywnej pracy w swoim zawodzie. Szczególną szansę stwarza system zajęć warsztatowych oraz zajęć stażowych w placówkach, którym został poświęcony cały trzeci semestr studiów. Zajęcia te wyposażą absolwenta w umiejętność wykonywania czynności diagnostycznych, odpowiednich do wykonywanego zawodu, które pozwolą mu na opracowywanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, uwzględniających potrzeby rozwojowe dziecka. Ponadto absolwent zostanie wyposażony w umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć grupowych z dziećmi oraz do pracy z ich rodzinami. Zajęcia stworzą także okazję do wymiany doświadczeń pomiędzy słuchaczami. Pozwoli to na dokonanie analizy dotychczasowych sukcesów i niepowodzeń w pracy edukacyjno-terapeutycznej, co może być źródłem inspiracji do nowych działań na rzecz własnego rozwoju i wdrażania nowych form pracy, poznanych na studiach podyplomowych. Zapoznanie się ze współczesną literaturą i sposobami docierania do niej stworzy szansę kontynuowania samokształcenia po zakończeniu studiów. Ponadto osoby, które ukończyły studia magisterskie na kierunku psychologia albo studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne lub ukończyły studia wyższe w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej, terapii pedagogicznej oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne lub mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy, uzyskują uprawnienia do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2017, poz. 1635).
Opłaty
Wysokość opłaty semestralnej dla edycji rozpoczynającej się w roku akademickim 2024/2025 wynosi - 1 900 zł, a całościowej - 5 700 zł.
W przypadku wniesienia jednorazowej opłaty całościowej – 5 500 zł.
W przypadku wniesienia jednorazowej opłaty całościowej – 5 500 zł.
Rekrutacja
Sylwetka kandydata
Studia adresowane są do absolwentów wyższych studiów (magisterskich lub licencjackich), którzy pracują lub przygotowują się do pracy w przedszkolach i szkołach (również integracyjnych), ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, poradniach i innych placówkach zajmujących się edukacją i terapią dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych trudności w uczeniu się (np. dysleksja rozwojowa, dyskalkulia) oraz całościowych zaburzeń rozwoju (np. autyzm).Zasady naboru
Rekrutacja odbywa się za pośrednictwem Internetowej Rekrutacji Kandydatów na Studia Podyplomowe (IRK-SP).O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
Limit miejsc
Minimalnie: 20 osóbMaksymalnie: 70 osób
Dokumenty rekrutacyjne
- Podanie o przyjęcie na studia podyplomowe – generowane z systemu IRK (po zapisaniu się na edycję studiów podyplomowych)
- Dwa zdjęcia legitymacyjne
- Potwierdzoną za zgodność z oryginałem kserokopię dyplomu ukończenia wyższych studiów (magisterskich lub licencjackich). Potwierdzenia może dokonać obecny Pracodawca lub Sekretariat szkoły.
- Potwierdzoną za zgodność z oryginałem kserokopię posiadanych kwalifikacji: przygotowanie pedagogiczne (np. akt nadania awansu zawodowego w przypadku nauczycieli, suplement do dyplomu lub inny dokument z uczelni macierzystej), o ile kandydat je posiada (nie jest to warunek konieczny do rozpoczęcia studiów podyplomowych
Terminy i etapy rekrutacji
Kadra
Wsparcie organizacyjne:
Adiunkt w Zakładzie Psychologiii i Psychopatologii Rozwoju dr Dorota Dykalska-Bieck
telefon: 725 – 991 – 121
e-mail: psyedu@ug.edu.pl
Kontakt
Wydziały
Kontakt
Obsługa administracyjna: Violetta Łotysz
tel.: +48 725 991 121
e-mail: psyedu@ug.edu.pl
Wydział Nauk Społecznych
ul. Jana Bażyńskiego 4
80-309 Gdańsk
80-309 Gdańsk
Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences
ul. Jana Bażyńskiego 4
Gdańsk 80-309