Jesteś tutaj
Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych i Społecznych - dziedzina nauk społecznych
Kontakt
Forma postępowania kwalifikacyjnego
Konkurs na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej i złożonych dokumentów
Terminy
Termin rozpoczęcia rejestracji w Internetowej Rejestracji Kandydata (IRK):
8 lipca 2024 r.
Termin zakończenia rejestracji w Internetowej Rejestracji Kandydata (IRK):
19 lipca 2024 r.
Termin składania dokumentóww postaci papierowej, a także w postaci elektronicznej w systemie IRK (w przypadku dokumentów wymaganych w postaci elektronicznej – CV, opinia potencjalnego promotora):
15-26 lipca 2024 r.
Termin i miejsce rozmowy kwalifikacyjnej:
Rozmowy kwalifikacyjne odbędą się w okresie 02-12 września 2024 roku. Nie później niż tydzień przed wyznaczonym indywidualnym terminem rozmowy kwalifikacyjnej kandydat, za pośrednictwem poczty elektronicznej, zostanie poinformowany o terminie oraz miejscu przeprowadzenia tej rozmowy.
Termin ogłoszenia wyników:
16 września 2024 r.
Wymagane dokumenty
I. Wykaz dokumentów wymaganych w rekrutacji do szkoły doktorskiej, przedstawianych do wglądu przez kandydata w terminie określonym w załączniku nr 2 do uchwały:
1) dokument tożsamości;
2) Karta Polaka – w przypadku kandydata będącego cudzoziemcem i posiadaczem Karty Polaka.
II.1. Wykaz dokumentów wymaganych w rekrutacji do szkoły doktorskiej, składanych przez kandydata w terminie określonym w załączniku nr 2 do uchwały, w postaci elektronicznej, za pośrednictwem systemu IRK:
1) CV z opisem zamierzeń badawczych i wykazem dotychczasowego dorobku naukowego kandydata (obowiązujący kandydatów wzór dokumentu jest dostępny na stronie internetowej szkoły doktorskiej);
2) opinia potencjalnego promotora dotycząca zamierzeń badawczych i dotychczasowego dorobku naukowego kandydata wraz z opinią dziekana właściwego wydziału Uniwersytetu Gdańskiego dotyczącą możliwości realizacji w danej jednostce Uniwersytetu Gdańskiego projektu badawczego proponowanego przez kandydata (obowiązujący wzór opinii jest dostępny na stronie internetowej szkoły doktorskiej ).
II.2. Wykaz dokumentów wymaganych w rekrutacji do szkoły doktorskiej, składanych przez kandydata do komisji rekrutacyjnej, w postaci papierowej, w terminie określonym w załączniku nr 2 do uchwały:
1) podanie o przyjęcie do szkoły doktorskiej (obowiązujący kandydatów wzór podania jest dostępny w systemie IRK);
2) CV z opisem zamierzeń badawczych i wykazem dotychczasowego dorobku naukowego kandydata (obowiązujący kandydatów wzór dokumentu jest dostępny na stronie internetowej szkoły doktorskiej);
3) opinia potencjalnego promotora dotycząca zamierzeń badawczych i dotychczasowego dorobku naukowego kandydata wraz z opinią dziekana właściwego wydziału Uniwersytetu Gdańskiego dotyczącą możliwości realizacji w danej jednostce Uniwersytetu Gdańskiego projektu badawczego proponowanego przez kandydata (obowiązujący wzór opinii jest dostępny na stronie internetowej szkoły doktorskiej1);
4) oświadczenie kandydata, że nie jest doktorantem w innej szkole doktorskiej (obowiązujący kandydatów wzór oświadczenia jest dostępny w systemie IRK);
5) poświadczona za zgodność z oryginałem przez Uniwersytet Gdański, uczelnię wydającą dyplom lub notariusza kopia dyplomu ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na polskiej uczelni albo zaświadczenie o ukończeniu wymienionych studiów zawierające wynik studiów, który zostanie określony w treści dyplomu, oraz informację o skali ocen obowiązującej w uczelni ;
6) dyplom ukończenia studiów na zagranicznej uczelni, uprawniający do ubiegania się o nadanie stopnia naukowego doktora w państwie, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, lub inny dokument ukończenia studiów za granicą, uznany, zgodnie z przepisami w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów uzyskanych za granicą lub na podstawie umowy międzynarodowej, za równoważny polskiemu dyplomowi ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich ‒ w przypadku kandydata, który ukończył studia za granicą ; dyplom lub inny dokument powinien być opatrzony poświadczeniem w formie:
a) apostille – jeżeli dokument został wydany przez instytucję działającą w systemie edukacji państwa będącego stroną Konwencji Haskiej z dnia 5 października 1961 r. znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 112, poz. 938),
b) legalizacji – w pozostałych przypadkach;
7) suplement do dyplomu lub wykaz uzyskanych ocen, w przypadku gdy na dyplomie ukończenia studiów na zagranicznej uczelni brak jest informacji o uzyskanej ocenie i skali ocen ‒ w przypadku kandydata, który ukończył studia za granicą ;
8) poświadczona za zgodność z oryginałem kopia świadectwa szkolnego, świadectwa dojrzałości lub dyplomu ukończenia studiów, na podstawie którego kandydat został przyjęty na studia za granicą (ukończenie tych studiów jest potwierdzone wydaniem dyplomu, o którego uznanie za równoważny polskiemu dyplomowi ubiega się kandydat) ‒ w przypadku kandydata będącego cudzoziemcem lub kandydata, który ukończył studia za granicą;
9) dokumenty potwierdzające dorobek naukowy (osiągnięcia naukowe), kwalifikacje lub inne osiągnięcia kandydata, w szczególności: kopia publikacji, certyfikat językowy na poziomie co najmniej C1, zaświadczenia potwierdzające przyznanie nagrody naukowej, odbycie stażu lub członkostwo w kole naukowym; w przypadku dokumentu sporządzonego w języku innym niż polski lub angielski, kandydat składa również odpis tego dokumentu w tłumaczeniu na język polski lub angielski;
10)potwierdzenie zawierające wykaz złożonych dokumentów wymaganych w rekrutacji do szkoły doktorskiej, w tym uzupełniony przez każdego kandydata wykaz dokumentów potwierdzających dorobek naukowy i kwalifikacje kandydata – pkt 6 potwierdzenia (obowiązujący kandydatów wzór potwierdzenia jest dostępny w systemie IRK).
III. Kandydat przyjęty do szkoły doktorskiej składa w Sekcji ds. Obsługi Administracyjnej Szkół Doktorskich kwestionariusz osobowy w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników rekrutacji (obowiązujący kandydatów formularz kwestionariusza jest dostępny na stronie internetowej szkoły doktorskiej).
IV. Kandydat do szkoły doktorskiej, będący cudzoziemcem, który w trakcie postępowania rekrutacyjnego przebywa za granicą:
1) może podczas rekrutacji złożyć skany dokumentów wymienionych w pkt. II.2.,
2) może zostać przyjęty do szkoły doktorskiej pod oznaczonym w decyzji warunkiem złożenia oryginałów dokumentów lub poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii tych dokumentów – do dnia 31 października 2024 r., do komisji rekrutacyjnej.
W przypadku niespełnienia warunku, o którym mowa w pkt 2, Rektor Uniwersytetu Gdańskiego stwierdza wygaśnięcie decyzji, na podstawie której kandydat został przyjęty do szkoły doktorskiej.
Formularze do pobrania
Formularze do pobrania znajdują się tutaj
Zasady punktacji postępowania rekrutacyjnego
Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania w rekrutacji: 100 pkt.
I. ETAP REKRUTACJI
1. Punkty za wynik studiów, wpisany na dyplomie ukończenia studiów (max. 15 pkt)*:
a) bardzo dobry – 13 pkt;
b) dobry plus – 8 pkt;
c) dobry – 3 pkt.
Za ukończenie studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny naukowej, w której o przyjęcie do szkoły doktorskiej ubiega się kandydat, przyznaje się dodatkowe 2 pkt.
2. Osiągnięcia naukowe (max. 30 pkt**):
a) recenzowany artykuł naukowy w czasopiśmie z wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych Ministerstwa Edukacji i Nauki aktualnego na dzień rozpoczęcia rejestracji w systemie IRK:
‒ za artykuł naukowy w czasopiśmie, któremu przypisano 70 lub więcej punktów: za artykuł jednoautorski – 13 pkt, za współautorstwo artykułu – 8 pkt,
‒ za artykuł naukowy w czasopiśmie, któremu przypisano mniej niż 70 punktów: za artykuł jednoautorski – 8 pkt, za współautorstwo artykułu – 5 pkt;
b) artykuł naukowy w recenzowanym czasopiśmie naukowym spoza wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych Ministerstwa Edukacji i Nauki, aktualnego na dzień rozpoczęcia rejestracji w systemie IRK – 3 pkt za każdy artykuł;
c) recenzowana monografia naukowa opublikowana w wydawnictwie z wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe Ministerstwa Edukacji i Nauki, aktualnego na dzień rozpoczęcia rejestracji w systemie IRK:
– 20 pkt za monografię opublikowaną w wydawnictwie z Poziomu II ‒ 200 punktów (w przypadku współautorstwa przyznaje się 20/L punktów, gdzie „L” to liczba współautorów),
– 14 pkt za monografię opublikowaną w wydawnictwie z Poziomu I ‒ 80 punktów (w przypadku współautorstwa przyznaje się 14/L punktów, gdzie „L” to liczba współautorów);
d) recenzowana monografia naukowa opublikowana w wydawnictwie spoza wykazu Ministerstwa Edukacji i Nauki, aktualnego na dzień rozpoczęcia rejestracji w systemie IRK – 5 pkt;
e) rozdział w recenzowanej monografii naukowej – 3 pkt za każdy rozdział;
f) redakcja recenzowanej monografii naukowej – 3 pkt za każdą redakcję;
g) kierowanie projektem naukowym (NCBiR, NCN, FNP lub MNiSW) – 6 pkt za każde kierowanie projektem;
h) udział w projekcie naukowym na podstawie umowy – 2 pkt za każdy udział w projekcie (max. 6 pkt).
* W przypadku gdy wynik studiów jest przedstawiony na dyplomie w inny sposób lub w innej skali niż zgodnie z § 44 Regulaminu Studiów Uniwersytetu Gdańskiego, do obliczenia wyniku studiów według zasad obowiązujących w Uniwersytecie Gdańskim stosuje się zasady obowiązujące dla zagranicznych systemów kształcenia udostępnione przez ośrodki należące do sieci: ENIC-NARIC (https://www.enic-naric.net/), Nuffic (https://www.nuffic.nl/en), Eurydice (https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/).
** W przypadku publikacji (pkt I.2.a‒f) ‒ uznaje się osiągnięcia, które na dzień upływu terminu składania dokumentów wymaganych w rekrutacji, zostały opublikowane w okresie ostatnich 5 lat kalendarzowych, z uwzględnieniem roku, w którym jest przeprowadzana rekrutacja.
3. Inne osiągnięcia (max. 5 pkt): nagroda naukowa, członkostwo w stowarzyszeniu naukowym lub kole naukowym, wygłoszenie referatu na konferencji naukowej, udział w organizacji konferencji naukowej, zagraniczny staż naukowy trwający co najmniej 4 tygodnie, potwierdzona znajomość języka obcego na poziomie co najmniej C1, publikacja popularnonaukowa albo inne osiągnięcie – 1 pkt za każde osiągnięcie.
II. ETAP REKRUTACJI
Kandydat, który nie złoży dokumentów wymaganych w rekrutacji zgodnie z § 5 ust. 1-2 uchwały Senatu UG nr 4/24, nie może zostać dopuszczony do drugiego etapu rekrutacji.
Rozmowa kwalifikacyjna (max. 50 pkt), składająca się z:
1) przedstawienia zagadnienia badawczego przez kandydata (6 minut);
2) udzielania przez kandydata odpowiedzi na pytania zadawane przez komisję (10 minut).
W trakcie rozmowy jest oceniana:
1) umiejętność konceptualizacji i nowatorstwo proponowanego zagadnienia badawczego – max. 20 pkt;
2) znajomość metod badawczych i literatury przedmiotu oraz poprawne posługiwanie się terminologią specjalistyczną – max. 15 pkt;
3) umiejętność argumentowania i kompozycja wypowiedzi – max. 10 pkt.
4) wykonalność proponowanego przez kandydata projektu – max. 5 pkt.
W tym etapie rekrutacji kandydat musi uzyskać minimum 30 pkt.
Minimalna liczba punktów uzyskanych łącznie na obu etapach rekrutacji, wymagana do przyjęcia kandydata do szkoły doktorskiej w ramach uwzględnionego limitu przyjęć: 50 pkt.
Limit przyjęć
Limity przyjęć w roku akademickim 2024/2025:
Ekonomia i finanse | 3 osoby |
Geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna |
1 osoba |
Nauki o polityce i administracji | 1 osoba |
Nauki o zarządzaniu i jakości | 2 osoby |
Nauki prawne | 5 osób |
Nauki socjologiczne | 2 osoby |
Pedagogika | 2 osoby |
Psychologia | 3 osoby |
Program
Program kształcenia Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Społecznych zawiera:
- opis zakładanych efektów uczenia się
- ramowy plan Szkoły
- Informacje ogólne o programie kształcenia