Wodowanie statku badawczego Uniwersytetu Gdańskiego
Oceanograf – nowy statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego spłynął na wodę. Wodowanie odbyło się w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Statek powstał na zamówienie Uniwersytetu Gdańskiego wykonało go konsorcjum stoczni Nauta i Crist.
Prototypowy katamaran został wyposażony w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Oprócz laboratoriów wewnątrz statku są również obserwatoria i sala seminaryjna dla studentów. Dzięki bogatemu wyposażeniu, Oceanograf będzie jedną z najnowocześniejszych jednostek pływających pod polską banderą. Ze względu na rozległy zakres badań, które będą prowadzone z jednostki (badania dna morskiego, badania batymetryczne, badania chemiczne, badania geologiczne), będzie ona w sobie łączyć funkcje różnego typu jednostek. Na statku zastosowano dwukadłubową konstrukcję, która minimalizuje kąt przechyłu , co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań na morzu, ponieważ każdy niezamierzony ruch statku może zakłócić pomiary. Statek ma 49,5 m długości i 14 m szerokości.
- Oceanograf to bardzo ważna jednostka dla Uniwersytetu Gdańskiego. Nowoczesna jednostka pozwoli podnieść jakość prowadzonych badań, co otworzy nowe możliwości przed uczelnią – powiedział Dziekan Wydziału Oceanografii i Geografii UG prof. dr hab. Waldemar Surosz.
Statek jest pierwszym tak specjalistycznym statkiem naukowo-badawczym pływającym dla polskiego armatora, czyli Uniwersytetu Gdańskiego. Nowy statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego, zastąpi obecną, wysłużoną już jednostkę. Prędkość ekonomiczna nowej jednostki wynosić będzie 10 węzłów zaś maksymalna będzie o 2 węzły większa. Będzie on zasilany przez 4 zespoły prądotwórcze o łącznej mocy około 1300 kW. Będą one napędzały zarówno 2 rufowe pędniki azymutalne oraz 2 dziobowe pędniki typu PUMP-JET, jak również wszystkie mechanizmy statkowe.
Statek może zabierać na pokład maksymalnie 20 osób. Rejonem pływania jednostki będzie Morze Bałtyckie, lecz nie wyklucza się rejsów w inne rejony. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wyniesie 2500 Mm, a autonomiczność żeglugi to 21 dni. Portem macierzystym jednostki będzie Gdynia. Statek przystosowany jest również do połowów ryb. W tym celu na otwartym rufowym pokładzie roboczym zainstalowano urządzenia umożliwiające połów, zaś w kadłubie zostaną zamocowane wciągarki trałowe. Przewidziano też magazyn ryb wyposażony w wytwornicę lodu. Pokład roboczy dostosowany będzie również do przewozu kontenera z pojazdem podwodnym ROV, który będzie zabierany w rejs jeżeli dany program badań będzie tego wymagał.
Fot. Stocznia Remontowa Nauta
Źródło filmu: GospodarkaMorska.pl