Wykład dr. hab. Tomasza Swobody w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
Być może jedna z dróg antropologii wiedzie od anatomii do kina. Gdzieś pod koniec tej drogi – chronofotografia. Artystyczna aura nauki, naukowa aura sztuki: w takich okolicznościach koniec XIX wieku chce uchwycić ciało w ruchu. Fotograficzne morfologie Mareya, Londe’a czy Muybridge’a z jednej strony zamykają historię statycznej anatomii, z drugiej zaś – uczestniczą w procesie szeroko rozumianej normatywizacji ciała. Są czarno-białą opowieścią o związku sztuki, gimnastyki i automatyzacji procesu produkcji.
Tomasz Swoboda (1977): eseista i tłumacz, autor książek; laureat nagrody „Literatury na Świecie” za przekład oraz Nagrody im. Andrzeja Siemka; tłumaczył na polski Baudelaire’a, Nervala, Bataille’a, Leirisa, Sartre’a, Barthes’a, Caillois, Starobinskiego, Didi-Hubermana i Le Corbusiera, a także serię komiksową Ariol. Pracuje na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie od 2016 roku pełni funkcję prodziekana ds. nauki; w wolnym czasie tworzy muzykę eksperymentalną z zespołem Columbus Duo.